Garantie
Fabrieksgarantie, wettelijke garantie, garantie die je bij kunt kopen… Zoveel verschillende soorten garantie, met zoveel verschillende betekenissen. Hoe zit dat nou precies?
In de wet staat dat een verkoper “een deugdelijk product moet leveren”. Dit betekent dat een product moet doen wat er redelijkerwijs van verwacht mag worden en dat het product de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik daarvan nodig zijn. In deze artikelen lees je alles over garantie. Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met onze juristen.
Meer weten over wet- en regelgeving op ons afkomt?
Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de
Alle artikelen in Garantie
Filter op
-
Wat te doen met een beschadigde retour?
Gepubliceerd op 26 april 2021KennisartikelHoe om te gaan met producten die gebruikt, beschadigd, zonder doos of onvolledig retour komen?
-
Uitgesproken Ank: Nieuwe wetgeving
Gepubliceerd op 22 juni 2022KennisartikelElke maand behandelt Ank een uitspraak van de Geschillencommissie in Twinkle Magazine. Dit keer gaat het over een gekochte wasmachine waarbij na 31 maanden het glas is gesprongen.
-
Brief implementatiewet
Gepubliceerd op 25 januari 2022DownloadNederlandse retailers mogen geen vergoeding bij de consument in rekening brengen als een product na twee jaar stuk gaat.
-
Uitgesproken Ank: Gratis reparatie
Gepubliceerd op 24 maart 2021KennisartikelElke maand behandelt Ank een uitspraak van de Geschillencommissie in Twinkle Magazine. Dit keer gaat het over een stofzuiger die gerepareerd moest worden wegens een storing.
-
Uitgesproken Ank: Horloge schiet in normaal functioneren tekort
Gepubliceerd op 1 september 2021KennisartikelElke maand behandelt Ank een uitspraak van de Geschillencommissie in Twinkle Magazine. Dit keer gaat het over het functioneren van batterijen die in bepaalde horloges zitten.
-
Uitgesproken Ank: Drone vliegt weg
Gepubliceerd op 25 januari 2019KennisartikelElke maand behandelt Ank een uitspraak van de Geschillencommissie in Twinkle Magazine. Dit keer gaat het over een drone die is weggevlogen.
-
Mijn product is kapot
Gepubliceerd op 2 december 2015KennisartikelIedereen maakt het weleens mee. Je hebt een product gekocht en dit product gaat al snel kapot. Heel vervelend natuurlijk! Bij Thuiswinkel.org ontvangen we hierover dan ook veel klachten en vragen.
-
E-commercewetgeving tijdens de coronacrisis
Gepubliceerd op 7 april 2020Video
Veelgestelde vragen
-
In de wet staat dat een verkoper “een deugdelijk product moet leveren”. Dit betekent dat een product moet doen wat er redelijkerwijs van verwacht mag worden en dat het product de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik daarvan nodig zijn. Denk daarbij aan een stofzuiger die stof moet zuigen, een boormachine waarmee je een fatsoenlijk gat kunt boren of een pen waar inkt uitkomt tijdens het schrijven.
-
Een product moet die eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik nodig zijn. Kortom: doen wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten. Dat betekent dat een product bij normaal gebruik tijdens de verwachte levensduur geen gebreken mag vertonen. Blijkt een product niet aan deze verwachtingen te voldoen (met andere woorden: vertoont het een mankement) dan dien je dit in beginsel kosteloos te herstellen, of als dat niet mogelijk is, een vervangend, vergelijkbaar product te leveren. Als dat niet mogelijk is moet je de overeenkomst ontbinden.
Als het product al langere tijd zonder problemen is gebruikt dan hoef je niet het gehele aankoopbedrag te vergoeden. Bij reparatie geldt dat je kosten mag berekenen als na een langere tijd van gebruik de levensduur van het product door de reparatie verlengd wordt. Deze wettelijke regels gelden altijd en staan los van een andere gegeven garantie, zoals fabrieksgarantie. Deze wettelijke garantie mag je ook niet beperken.
Als het product niet normaal gebruikt is of als er sprake is van normale slijtage dan geldt bovenstaande niet. -
Naast het wettelijk recht op een deugdelijk product zie je vaak dat verkopers ook de fabrieksgarantie van een product vermelden. Fabrieksgarantie kun je zien als een extraatje voor de consument. Je kunt in dat geval namelijk je garantie direct bij de fabrikant claimen. Vaak is dit voor beide partijen een goede en snellere oplossing. Een fabrieksgarantie kan echter nooit de wettelijke garantie beperken.
Let op: Je kunt dus nooit worden afgescheept met de mededeling “Sorry, de fabrieksgarantie is verlopen”. De wettelijke garantie gaat altijd boven de fabrieksgarantie.