Retouren
Zonder retouren geen e-commerce. De consument heeft het recht een bestelling weer terug te sturen, als het product niet aan zijn verwachtingen voldoet. Retouren raken alle vlakken van je bedrijfsvoering, denk aan inkoop, logistiek en klanttevredenheid. Bovendien zijn ze een bron van feedback van consumenten.
De uitdaging is om retouren zo veel mogelijk te voorkomen en deze efficiënt te verwerken en de waarde van de producten zoveel mogelijk te behouden. Voor de meeste productcategorieën liggen de retourpercentages rond de 5%. Kleding komt vaker terug, in 20 tot 30% van de gevallen, met uitschieters tot soms wel 40 tot 50%. Alle reden voor webwinkels om hier goed naar te kijken.
Feiten en fabels over e-commerce
Maar hoe zit het eigenlijk met onze sector? Hoe groen zijn we en wat gebeurt er eigenlijk met de retouren? Is online winkelen duurzamer dan fysiek winkelen?
Alle artikelen in Retouren
Filter op
-
Nieuwe business partner: Troostwijk Auctions
Gepubliceerd op 14 mei 2024Vandaag spreken we met Alfred Blom, Accountmanager, over het bedrijf en over hoe zij de leden van Thuiswinkel.org verder kunnen helpen.
-
Retouren: duurzaamheid en rendement in harmonie
Gepubliceerd op 3 april 2024KennisartikelMet een effectief retourbeleid kunnen webwinkels niet alleen hun milieu-impact verminderen, maar ook hun rendement verbeteren.
-
5 key elementen van een sterk retourproces
Gepubliceerd op 4 maart 2024KennisartikelHet is nu eenmaal een feit waar je niet omheen kunt draaien: Retouren zullen altijd een onderdeel blijven van e-commerce. Business Partner Returnless deelt 5 tips voor een sterk retourproces.
-
Een beschadigde retourzending ontvangen?
Gepubliceerd op 29 februari 2024KennisartikelElke webshop krijgt ermee te maken: retourzendingen. Het komt helaas vaak voor dat webshops een retourzending ontvangen en dan blijkt het product beschadigd en gebruikt te zijn.
-
Het risico van retoursturen
Gepubliceerd op 4 januari 2024CategorieMaakt de consument gebruik van het herroepingsrecht? Dan kan het wel eens voorkomen dat een geretourneerd product niet of beschadigd geretourneerd wordt bij de webwinkel.
-
4 retourtrends voor webshops in 2024
Gepubliceerd op 2 januari 2024KennisartikelMarijn Prijs, co-founder bij Returnless geeft in dit artikel inzicht in het retourgedrag van afgelopen jaar uit hun retourdata, en geven concrete tips over hoe webshops hierop in kunnen spelen in 2024.
-
Hoeveel pakketjes gaan er retour?
Gepubliceerd op 12 december 2023KennisartikelEen meerderheid (46%) van de Nederlandse consumenten denkt dat tussen de 30-50% van de pakketjes retour wordt gestuurd. Eén op de vijf denkt zelfs dat 50-80% wordt geretourneerd. Maar klopt dat?
-
Cross-border verkopen: zo richt je je logistieke processen in
Gepubliceerd op 9 augustus 2022KennisartikelBen jij belast met het regelen van de logistiek binnen jouw e-commercebedrijf in de b2c-sector en willen jullie internationaal gaan groeien? Dan sta je voor de uitdaging om vanuit de bedrijfsstrategie keuzes te maken rondom het inrichten van je voorraadopslag en het vervoer van je producten naar je klanten over de grens.
-
Wat te doen met een beschadigde retour?
Gepubliceerd op 26 april 2021KennisartikelHoe om te gaan met producten die gebruikt, beschadigd, zonder doos of onvolledig retour komen?
-
Retourneren zonder doos?!
Gepubliceerd op 3 februari 2016KennisartikelAl onze leden die producten verkopen maken het wel eens mee: een product wordt retour gestuurd zonder de originele doos, of de originele doos is ernstig beschadigd. Wat moet je hiermee als ondernemer?
-
Webshop internationaliseren? Dit moet je weten over het retourbeleid
Gepubliceerd op 11 juli 2023KennisartikelOnze business partner in dit artikel meerdere tips op een rijtje gezet over hoe jij de retourvoorwaarden in het buitenland de baas kan zijn.
-
Nieuwe business partner: Returnless
We spreken met Marijn Prijs, Co-founder van Returnless, over de uitdagingen, de ontwikkelingen in de markt en over hoe Returnless leden van Thuiswinkel.org verder kan helpen.